loading

Porady serwisowe 

Czy Twoje opony zimowe nadają się już do wymiany? Jak sprawdzić zużycie opon?

Regularne sprawdzanie stopnia zużycia opon to nawyk cechujący dobrego kierowcę. Bieżnik stanowi bowiem jedyną część opony mająca kontakt z drogą. Jakość gumy oraz głębokość rowków mają zatem bezpośredni wpływ na przyczepność auta.

 

Zużyta opona jest bardziej narażona na ryzyko pęknięcia oraz poślizg hydrodynamiczny. Dodatkowo, jej skuteczność hamowania oraz przyczepność zmniejszają się w miarę zużycia, zwłaszcza w warunkach zimowych.

 

Dopuszczalny limit zużycia opony został określony przez przepisy europejskie. Wynosi on 1,6 mm wysokości bieżnika w każdym miejscu w przypadku opon letnich. Osoby nieprzestrzegające tego przepisu narażają się na wysoki mandat oraz odebranie dowodu rejestracyjnego.

 

Krok 1 - Ustawienie kół w pozycji umożliwiającej przegląd przednich opon.

 

  • Zaparkuj na płaskim i równym podłożu
  • Zaciągnij hamulec ręczny, aby zaparkować (przy samochodach z automatyczną skrzynią biegów) lub wrzuć pierwszy bieg (przy skrzyni manualnej).
  • Następnie skręć kierownicę o 45° w lewo lub w prawo, tak abyś wyraźnie widział bieżnik i mógł rozpocząć oględziny opon.

 

Krok 2 – Sprawdzanie bieżnika

 

Po ustawieniu kół przedniej osi w pozycji umożliwiającej inspekcję, możesz przystąpić do sprawdzania bieżnika i ogólnego stanu opony. Głębokość bieżnika opon pojazdu samochodowego musi wynosić co najmniej 1,6 mm. Pomiaru głębokości bieżnika dokonuj zawsze w kilku miejscach na oponie. Wszystkie opony posiadają wskaźniki zużycia bieżnika znajdujące się na dnie rowków. Zużycie bieżnika do poziomu wskaźników oznacza, że zgodnie z przepisami opona jest zużyta i należy ją wymienić.

 

Sprawdzenie opony

 

Krok 3- Sprawdzenie Ciśnienia

 

Oprócz sprawdzania głębokości bieżnika bardzo ważna jest też regularna kontrola ciśnienia. Trzeba także regularnie sprawdzać stan techniczny opony (wygląd bieżnika), ale i auta. Pamiętaj, że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon letnich warto jednak zmienić opony, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, bo już wtedy ma znacznie ograniczone osiągi Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości też już na poziomie 3, a nawet 4 mm. Ciśnienie opon najlepiej jest sprawdzać rano lub po min. 30-minutowym postoju.

 

Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach uchroni oponę przed wieloma uszkodzeniami. Ciśnienie powinno się sprawdzać co 2 tygodnie, i trzymać się wytycznych zalecanych przez producenta.